Как компютърни игри „постилат пътя“ към онлайн хазарта
В средата на онлайн „реалностите“, на „виртуалните светове“, фокусът на борбата срещу опасностите нерядко попада на грешно място. На място, на което вече е закъснял. „Мишената“ се движи така бързо, че понякога „стреляме“ и тя вече не е там.
Дали е среда за опасни запознанства или е среда с наситено с насилие графично съдържание, онлайн светът е паралелен на живия живот и еволюира много по-бързо.
Конкретно за хазарта:
Докато се борим с вредното влияние на хазарта на живо, той се е преместил в онлайн средата; сменяме стратегията и започваме да пренаписваме програмите и стратегиите и изведнъж опасността се е преместила в най-обикновените игри, които уж не са хазартни, но „отключват“ различни опции срещу истински пари.
Това, разбира се, не може да се квалифицира като „хазарт“ и именно заради това не попада под нужния контрол, нито пък получава нужното внимание от родители, органи и обществото, като цяло.
И там идва коварният елемент: хем е „невинна игра“, хем не е хазарт, не изглежда да е опасно, нали?
Но може да бъде.
Ето за какво става дума: електронни игри, като например Star Wars Battlefront 2, предлагат на играчите опции да играят дълго време, за да натрупат определен брой точки, които да разменят срещу правото да „отключат“ нова функция или нов герой, с който да играят. Например, за да се превъплъти играещият в героя Люк Скайуокър, трябва да събере определен брой точки.
Но може да стане и по друг начин: да си плати с истински пари. Това ще му „отключи“ героя.
В статия на Business Insider, озаглавена: „„Сбъркахме“: изпълнителните директори на ЕА се извиняват за фиаското със Star Wars, обещават да са „по-добри““, се говори подробно за това явление. Проблемът на играта е, че увлича много потребители да харчат истински пари, докато я играят. Те не печелят истински пари в замяна, но печелят повече успехи в хода на играта. Това е тяхната печалба.
За мнозина това може да изглежда нелепо, но не забравяйте – съвременният свят е пълен с неща, които са били немислими само допреди няколко години. Виртуалната еволюция носи и еволюция на човешкия ум. Така че победите в една компютърна игра спокойно могат да се разглеждат като „печалби“. Не забравяйте, че има турнири по компютърни игри, в които някои печелят истински пари от спонсори, но други печелят само участието си и славата.
Да, светът вече е такъв. Харесва ни или не, той е такъв.
И, докато сте спокойни, че детето ви не пие, не пуши, не взема наркотици, не играе НИКАКЪВ вид хазарт, тренира спорт и е добър ученик, дори пред компютърните игри не стои прекалено дълго, то се оказва, че опасността все пак е там. След месец забелязвате, че прекарва малко повече време пред компютъра или игровата конзола. След още месец има промени в настроението. Година по-късно може да ви липсват пари от кредитната карта, защото победата (или иначе казано „печалбата“) му в компютърната игра е коствала плащането (все едно залагането) на истински пари.
Има и още една опасност, която е директна „врата“ към истинското онлайн залагане.
Веднъж усетил „вкуса“ на победата („печалбата“) в онлайн средата, виждайки рекламата на сайтовете за залагане на спортни събития, умът, свикнал да свързва оставянето на пари с носенето на печалба, ще се поддаде много по-лесно.
Психолозите, които изследват зависимостите към субстанции (алкохол, лекарства, наркотици), имат термин за „леките“ наркотици (като тревата, например, или алкохола), наричат ги gateway drugs. Това означава „наркотици врата към…“. Врата към по-тежки. Започваш с леките: трева и алкохол (алкохолът е класифициран като наркотик, да) и усещането ти харесва, искаш още, търсиш „повече“. Повечето идва с намирането на нови и нови наркотици. И така се оказваш в плен на тежките наркотици: кокаин, хероин, амфетамин и какво ли още не.
Ако следите логиката на нещата, то можете да си представите връзката: компютърни игрикомпютърни игри, в които се „отключват“ опции с истински парионлайн хазартхазарт.
Ако човек може да се контролира, няма нищо лошо и страшно в това. Ако човекът обаче страда от компулсивно поведение (основата на всяка зависимост), това е гаранция за проблем.
Снимка: Pixabay.com